Studiedag 'Racisme: over wonden en veerkracht'
Op deze studiedag kon je kennismaken met het boek ‘Racisme: over wonden en veerkracht’ van Naima Charkaoui, uitgegeven bij EPO. Het boek analyseert hoe racisme de gezondheid en de ontwikkeling schaadt. Het geeft wegwijzers om de veerkracht en weerbaarheid van slachtoffers te versterken. We verdiepten on in wat het boek kan betekenen voor verschillende sectoren zoals de gezinsondersteuning, het onderwijs en de vrije tijd.
"Mama, ik wil niet meer bruin zijn!"
Racisme slaat wonden. Bij het zoeken naar werk, een woning,… In het onderwijs en de leefomgeving. Het vraagt veerkracht om daar mee om te gaan. Maar ook een structureel beleid en plan van aanpak, een interfederaal actieplan tegen racisme.
Op deze studiedag op 19 maart 2019 op onze campus kon je je kennis met het boek ‘Racisme: over wonden en veerkracht’ van Naima Charkaoui, uitgegeven bij EPO. Het boek analyseert hoe racisme de gezondheid en de ontwikkeling schaadt. Het geeft wegwijzers om de veerkracht en weerbaarheid van slachtoffers te versterken.
We bekeken wat het boek kan betekenen voor verschillende sectoren zoals de gezinsondersteuning, het onderwijs en de vrije tijd.
Deze studiedag was een initiatief van Kenniscentrum Gezinswetenschappen van Odisee, Uit De Marge, het Minderhedenforum, Hand in Hand, het Kinderrechtencommissariaat en EPO Uitgeverij.
Programma
09u00: Onthaal
09u30: Welkom door Kathleen Emmery (Kenniscentrum Gezinswetenschappen, Odisee)
09u40: Reflectie door een jongere
09u45: Toelichting boek ‘Racisme: over wonden en veerkracht’ door Naima Charkaoui (auteur)
10u30: Korte reflecties, begeleid door Ikrame Kastit (Uit De Marge):
- Mohamed Barrie (Uit De Marge),
- Birsen Taspinar (psychologe, psychotherapeut en lector bij Gezinswetenschappen, Odisee),
- Hamid Riffi (adjunct-directeur secundaire school Scheppersinstituut Mechelen),
- Marius Dekeyser (medewerker Hand in Hand),
- en verschillende jongeren.
11u30: Keuze tussen 4 sessies:
1. Racisme-ervaringen van ouders en kinderen: een uitdaging voor gezinsondersteuning - Sessie door Kenniscentrum Gezinswetenschappen van Odisee
Racisme heeft een impact op kinderen en jongeren. Staan ouders machteloos aan de zijlijn? Hoe kunnen we als gezinsondersteuners aan de slag gaan in het begeleiden van deze ouders, kinderen en jongeren? We denken er in deze workshop samen over na.
Ouders weten niet altijd goed hoe ze hiermee kunnen omgaan. Sommige ouders vermijden het bespreken van het onderwerp met hun kinderen. Andere ouders willen hun kinderen weerbaar maken tegen racisme door hen actief vaardigheden aan te leren. Ook worden ouders zelf met racisme geconfronteerd, soms in het bijzijn van hun kinderen. Eigen racisme-ervaringen van ouders, die onvoldoende zijn verwerkt, kunnen de ouder-kindrelatie bemoeilijken. Andere ouders werden zelf niet met racisme geconfronteerd en kunnen hun eigen ervaringen niet in de opvoeding inbrengen.
Hoe als ouder je kind beschermen? Er zijn nog maar weinig goede praktijken in gezinsondersteuning die voorbeelden kunnen bieden. In deze workshop gaan we samen met de deelnemers aan de hand van casussen op zoek naar uitdagingen, kansen en mogelijkheden.
Begeleiding door Kim Lecoyer, Samira Oizaz, Evelyn Morreel en Birsen Taspinar, toen allen verbonden aan de opleiding Gezinswetenschappen van Odisee
2. Racisme in de vrije tijd - Sessie door Uit De Marge
Ook in de vrije tijd is racisme een realiteit. Kinderen en jongeren zijn slachtoffer of hebben zelf racistische vooroordelen. Zij worden voortdurend geconfronteerd vooroordelen en racisme, als ze op uitstap zijn met de bus, op het voetbalveld of in het jeugdhuis. Ook worden en kinderen en jongeren geconfronteerd met niet-intentioneel racisme, zoals witte sprookjesverhalen of speelgoed. Tijdens deze workshop bekijken we welke impact dit heeft op kinderen en jongeren en hoe je daarmee in de vrije tijd aan de slag kunt gaan.
Begeleiding: Ikrame Kastit en Mohamed Barrie van Uit De Marge
3. Onze organisatie dekoloniseren - Sessie door Hand in Hand tegen racisme
Niet onderhevig zijn aan racisme geeft een comfort dat mensen van kleur niet gegund is. Racisme blijft daarmee nog voor velen een blinde vlek. De impact van racisme op kinderen en jongvolwassenen blijft daardoor ondergesneeuwd. Zoals we pesten dikwijls maar opmerken als er een anti-pest beleid binnen onze organisatie actief is, zo moeten we werk maken van een anti-racisme beleid. Maar hoe eraan beginnen? Waarop moeten we letten? Hoe ontdekken we blinde vlekken en vooroordelen in onze organisatie? Hoe herkennen we machtsrelaties die ongelijkheid in stand houden?
Stel jij ook deze vragen? Schrijf dan in voor de workshop “Onze organisatie dekoloniseren”.
Begeleiding door Marius Dekeyser en Stella Nyanchama van Hand in Hand tegen racisme.
4. Aan de slag binnen onderwijs - Sessie door het Minderhedenforum
In deze sessie bespreken we hoe we racisme kunnen aanpakken op scholen. We focussen op hoe we leerlingen en hun ouders kunnen begeleiden als ze met racisme te maken krijgen.
Met een inleiding door de Vlaamse Scholierenkoepel en het Minderhedenforum.