Toegankelijke EVC-procedures voor levenslang leren
We willen onze hogeschool extra toegankelijk maken voor volwassen lerenden en zij-instromers. Dit kan door competenties die zij opgebouwd hebben in kaart te brengen en te erkennen via een EVC-procedure. Dit Voorsprongfondsproject zette in op toegankelijk maken van EVC-procedures voor levenslang leren.
We willen onze hogeschool extra toegankelijk maken voor volwassen lerenden en zij-instromers. Dit kan door competenties die zij opgebouwd hebben door ervaring (kortweg ‘Eerder Verworven Competenties’ of EVC) in kaart te brengen en te erkennen via een EVC-procedure. Het project heeft als doel om de drempel voor de opstart van een EVC-procedure te verlagen door het gebruiksvriendelijker, transparanter en toegankelijker te maken.
Doelstelling:
Het project heeft als doel om de drempel voor de opstart van een EVC-procedure te verlagen door het gebruiksvriendelijker, transparanter en toegankelijker te maken. EVC-procedures vormen de brug tussen het professionele en het persoonlijke parcours van studenten en het verwerven van een (eerste of bijkomend) diploma of certificaat . Eerder Verworven Competenties vormen op die manier een belangrijk instrument voor levenslang leren (scholing, herscholing en bijscholing).
Hoe?
- We ontwikkelen een instellingsonafhankelijke digitale aanmeldings- en beheerstool met een gebruiksvriendelijk en gestructureerd portfolio.
- We ontwikkelen assessmentinstrumenten die minder tijdrovend en arbeidsintensief zijn voor de kandidaat en de instellingen.
- We zetten in op samenwerking met het werkveld, zo kunnen we vraag en aanbod beter afstemmen en bereiken we beter de werkende professional.
We werkten met twee opleidingen als proeftuinen in (1) accountancy en fiscaliteit en (2) sociaal werk
Output
Dit project resulteert in
- een digitaal aanmelding- en beoordelingssysteem voor de EVC- procedure,
- met e-portfolio,
- nieuwe assessmentinstrumenten voor specifieke doelgroepen
- sectorbevragingen