Naar een DIW-proof onderwijsportfolio
In dit Voorsprongfondsproject werken we aan een grondige analyse van het Odisee-onderwijsaanbod, in samenwerking met andere Vlaamse (vrije) hogescholen en in cocreatie met het werkveld en studenten, en ontwikkelen we in co-creatie een optimalisatieplan van het Odisee-onderwijsaanbod.
Doelstelling 1: Grondige analyse van het Odisee-onderwijsaanbod, in samenwerking met andere Vlaamse (vrije) hogescholen en in cocreatie met het werkveld en studenten.
Deze analyse is deels extern en deels intern. Het externe luik wordt opgenomen binnen andere Voorsprongfondsproject, zoals ‘de vrije hogescholen kiezen voor een rationeel onderwijsaanbod’. Voor het interne luik maken we een eigen analyse op instellings- en opleidingsniveau per campus/regio, inclusief een fit-gap-analyse. Om de mogelijkheden voor rationalisatie- en optimalisatie te verkennen, gaan we in gesprek met ons werkveld, alumni en studenten.
Doelstelling 2: Optimalisatie van het Odisee-onderwijsaanbod in cocreatie:
Op basis van de eigen regionale analyses wordt een grondige update van het opleidingsportfolio doorgevoerd door vernieuwing (incl. nieuwe afstudeerrichtingen en opleidingen) en heroriëntatie van het curriculum, zowel op inhoudelijk vlak als met betrekking tot de didactische aanpak.
Inhoudelijk besteden we extra aandacht aan:
- interdisciplinariteit en -professionaliteit: we werken aan kruisbestuiving tussen bestaande opleidingen en de ontwikkeling van nieuwe opleidingen, waar relevant op het snijvlak van verschillende disciplines
- VUCA-vaardigheden (volatile-uncertain-complex-ambiguous of DIW-vaardigheden voor de 21e eeuw (DIW: Duurzame-Inclusieve-Wendbare)
- Internationalisering: we houden voeling met nieuwe ontwikkelingen en richten onze antennes naar buiten