Microcredentials en stackable credits als basis voor flexibilisering in aanbod en organisatie van LLL

Het Voorsprongfondsproject ‘Microcredentials en stackable credits’ wil met de ontwikkeling van microcredentials, een draaiboek en een afsprakenkader inzetten op de flexibilisering en het inclusiever maken van het aanbod voor levenslang lerenden in de hoger onderwijsinstellingen van de Associatie KU Leuven.

Looptijd
/
Financiering
Voorsprongfonds – Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming gefinancierd door de Europese Unie
logo boost

Met het Voorsprongfondsproject ‘Microcredentials en stackable credits’ zetten we in op de organisatie van microcredentials: kortdurende opleidingen bedoeld om de lerende specifieke kennis, vaardigheden en competenties bij te brengen die beantwoorden aan maatschappelijke-, persoonlijke-, culturele- of arbeidsmarktbehoeften. We willen hiermee inzetten op de flexibilisering en het inclusiever maken van het aanbod voor levenslang lerenden in de hoger onderwijsinstellingen van de Associatie KU Leuven. Dit doen we door een draaiboek en afsprakenkader te ontwikkelen op basis van ervaringen die we opdoen bij de organisatie van nieuw ontwikkelde microcredentials. Lees zeker verder als je zelf aan de slag wil met microcredentials om levenslang leren voor iedereen mogelijk te maken!

Er werd een afsprakenkader opgesteld voor de instellingen van de Associatie KU Leuven omtrent de ontwikkeling en organisatie van microcredentials, rekening houdende met de huidige nationale en internationale juridisch-financiële context en met oog op de toekomstige aangepaste Vlaamse regelgeving. Het afsprakenkader gaat in op de definitie, doelstellingen, organisatie, certificering, kwaliteitszorg, vermarkting, stapelbaarheid en overdraagbaarheid van microcredentials. 

Er werd een draaiboek ontwikkeld met een stappenplan met concrete tips, inspirerende voorbeelden en aandachtspunten bij de ontwikkeling en organisatie van microcredentials. Het draaiboek bevat bovendien info over procedures om microcredentials te evalueren en de onderwijskwaliteit en actualiteitswaarde te garanderen. 

Continue

Partners