Diversi-Date: In dialoog met leerlingen, studenten en hun begeleiders
Niet elke jongere is een open boek. Zo hebben ze een eigen blik op de samenleving en vertelt de ene leerling al meer dan de andere. Maar wist je dat ze ook elk een samensmelting van o.a. motivaties, talenten en interesses over de samenleving en haar sociale relaties weerspiegelen?
Diversi-Date brengt leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs, hogeschoolstudenten en hun begeleiders samen
- in een respectvolle sociale context;
- om uitwisseling te faciliteren over wereldbeelden en identiteit, burgerlijke competenties en veerkracht te vergroten en sociale inclusie te bevorderen in een superdiverse samenleving;
- door middel van creatieve en artistieke methoden.
Het Kenniscentrum Gezinswetenschappen werkt sinds september 2016 aan het project Diversi-Date. Tijdens de jaarlijkse Diversi-Datedag, krijgen een honderdtal jongeren uit het Brussels en Vlaams secundair onderwijs (derde graad) de kans hierover met elkaar uit te wisselen. Ze worden uitgenodigd op de Odisee hogeschool in Schaarbeek voor een dag vol creatieve workshops en dialoog.
Het doel? Jongeren van 15 tot 17 jaar en hun leerkrachten op een creatieve en ervaringsgerichte manier met elkaar in gesprek laten gaan over identiteit, relaties, levensstijl en levensbeschouwing. Door het gebruik van creatieve methoden reiken we hen verschillende ideeën tot open communicatie aan.
Aan de slag
Een gids voor leerkrachten en jeugdwerkers
In het eerste deel van deze toolbox bespreken we het algemene kader, de richtlijnen en criteria van Diversi-Date.
Deel II bevat 25 creatieve methoden, die je kan gebruiken om je eigen Diversi-Dateprogramma voor jongeren samen te stellen. De beschreven methoden zijn ideaal om uitwisseling te bevorderen tussen jongeren die elkaar (nog) niet goed kennen, en dit op een informele manier en in een respectvolle omgeving. Op deze manier willen we mensen met diverse talenten, achtergronden, interesses en meningen laten uitwisselen met elkaar. Ze ontdekken zo dat het geen probleem is om verschillend te zijn. Maar ook dat er veel gemeenschappelijke grond is, zoals de behoefte om gerespecteerd en geaccepteerd te worden.
Een gids voor creatieve en artistieke organisaties
Deze toolbox is gericht op creatieve professionals die samenwerken met leraren of scholen, en bevat drie workshops. Deze Diversi-Date workshops zijn ontworpen om te gebruiken in verschillende situaties, waarin er behoefte is aan betere interactie rond diversiteit.
Tips en methodieken voor interlevensbeschouwelijke dialoog
Diversi-Date wil jongeren helpen de eigen levensbeschouwing en die van de ander te exploreren. Voor deze interlevensbeschouwelijke dialoog maken we gebruik van talentgerichte methodieken, zoals spel, samen eten en koken, verhalen vertellen...
We werkten daarom een gids uit, waarin de visie van Diversi-Date toegelicht wordt. Je komt ook te weten hoe je dit in de praktijk kan realiseren. We bieden speelse methodieken en oefeningen, maar ook praktische leidraden voor leerkrachten om diversiteit en levensbeschouwing op school- en op klasniveau bespreekbaar te maken. Alles wordt gestaafd met theoretische kaders over diversiteit, identiteit en levensbeschouwing en kadert binnen de eindtermen van het onderwijs.
Informatie bij het project
Doelstelling en resultaten
In de eerste plaats: tolerantie, openheid, respect en zelfvertrouwen bij jongeren stimuleren. De belangrijkste doelgroep van Diversi-Date zijn jongeren tussen 15 en 24 jaar oud.
We beogen een veilige context te creëren waarbinnen jongeren een positief zelfbeeld kunnen ontwikkelen. Zo leren ze handelen met respect voor de ander en de brede samenleving. Daarnaast willen we jongeren empoweren en veerkrachtig maken. Met elkaar in dialoog gaan, is een manier om hun (en onze) horizonten te verbreden. Ze horen het verhaal van anderen, leren te nuanceren, kritisch te redeneren en hun mening te formuleren met respect voor anderen. Zo ontwikkelen ze een eigen visie op de wereld, die mede gevormd wordt door de sociale interactie.
Diversi-Date kan tevens de drempel tot het hoger onderwijs verlagen. Leerlingen uit TSO-richtingen zetten bijv. minder makkelijk de stap naar het hoger onderwijs. Diversi-Date biedt een speelse kennismaking met het reilen en zeilen op een hogeschoolcampus. De opleiding Gezinswetenschappen, waarvan de tweedejaarsstudenten hen onthalen, sluit goed aan bij de deelnemende studierichtingen (o.a. Sociaal-Technische en Gezondheids- en Welzijnswetenschappen, Humane Wetenschappen...).
Methode
Een honderdtal jongeren uit het Brussels en Vlaams secundair onderwijs (derde graad) worden elk jaar uitgenodigd op de dialoogdag Diversi-Date. We creëren een veilige context en gaan op een creatieve manier met elkaar in verbinding. Thema's die aan bod komen: identiteit, relaties, levensstijl en hun visie op de wereld.
De leerlingen worden begeleid door onze tweedejaarsstudenten Gezinswetenschappen. Het is een dag voor én door jongeren. Volwassenen hebben een faciliterende rol. De jongeren bepalen zelf de invulling van de dag.
We kiezen bewust niet voor klassieke gespreksmethodieken, maar faciliteren dialoog met creatieve methodieken, zoals verhalen vertellen, rollenspellen, acteren en beeldende kunst. Deze methoden helpen een veilige ruimte te creëren. Jongeren kunnen zo gedachten en emoties uitdrukken die moeilijk mondeling te verwoorden zijn. Deze methoden kunnen barrières doorbreken en empathie bevorderen. Ze werken drempelverlagend.
Het project wil dialoog tussen jongeren stimuleren. In de eerste plaats op de ontmoetingsdag zelf, maar ook daarna. Daarom krijgen de leerkrachten van de betrokken leerlingen op dezelfde dag een workshop over diversiteit in de klas en tijd om hierover met elkaar uit te wisselen.
Enkele impressies
In het tijdschrift Tertio verscheen op 27 juni 2018 een artikel ‘Brusselse en Vlaamse jongeren in dialoog over diversiteit’, waaraan Alexandre Reynders bijdroeg.
Onze reporters brachten de editie van 2022 op een fijne manier in beeld:
- Bekijk hier een samenvatting van de dag;
- Een vlog van de dag om nog even bij na te genieten, vind je hier.
Het Europese project werd verschillende keren in de kijker gezet via onze eigen socialemediapagina's
- De eerste sfeerbeelden, via Facebook en Instagram
- Een terugblik op een stralende dag, via Facebook en Instagram
De Bagagedrager, één van de Nederlandse creatieve partners, wijdde een aantal blogberichten op hun website aan het project.
- Nieuw Europees project: Diversi-Date (gepubliceerd op 18 mei 2021)
- Astrid en Gabriëlle gingen op pad voor Diversi-Date (gepubliceerd op 14 juli 2021)
- Kick-off Diversi-Date bij Saxion Social Work (gepubliceerd op 26 januari 2022)
- Diversi-Date project: Astrid en Gabriëlle zijn weer op pad geweest! (gepubliceerd op 18 april 2022)
- Update Europees project Diversi-Date (gepubliceerd op 28 januari 2023)